Aktuelle Neuigkeiten

Wichtige Hinweise zu Lehrveranstaltungen im SoSe 2020!

26.03.2020 -

Wichtige Informationen für alle Studierenden zur digitalen Lehre im Sommersemester 2020

 

Liebe Studierende,

Zur Eindämmung der Corona-Pandemie finden in der Zeit vom 6. bis 20. April keine Präsenzveranstaltungen an der OvGU statt. Die Abteilung für Sozial- und Persönlichkeitspsychologie startet bereits am 6. April mit der Bereitstellung eines digitalen Lehrangebots. Bitte beachten Sie deshalb unbedingt die folgenden Hinweise und geben Sie diese an KommilitonInnen weiter.

 

Informationen für Bachelorstudierende

Vorlesung Differentielle und Persönlichkeitspsychologie II

Für die Vorlesung "Differentielle und Persönlichkeitspsychologie II" melden Sie sich bitte bis möglichst zum 06.04., spätestens 20.04. über die Selbsteinschreibefunktion in den E-Learning-Kurs an. Eine Anmeldung über das LSF ist nicht ausreichend. Offizieller Vorlesungsbeginn ist der 07.04.2020.

Zuständige Lehrperson: Emily Bauske (emily.bauske@ovgu.de)

Seminar Sozialpsychologie + Seminar Differentielle und Persönlichkeitspsychologie

Für die Seminare melden Sie sich bitte im E-Learning an und folgen Sie den Hinweisen. (Eine Einschreibung übers LSF ist nicht ausreichend oder notwendig!) Bitte beachten Sie, dass die Einschreibung am 06.04. endet! Ab dem 06.04. werden über E-Learning Informationen zur digitalen Lehre kommuniziert, deshalb stellen Sie bitte sicher, dass Sie eingeschrieben und über E-Learning sowie die hinterlegte E-Mail-Adresse erreichbar sind.

Seminar Sozialpsychologie: E-Learning-Kurs (zuständige Lehrperson: Juliane Bücker, juliane.buecker@ovgu.de)

Seminar Differentielle und Persönlichkeitspsychologie: E-Learning-Kurs (zuständige Lehrperson: Ronja Gerdes, ronja.gerdes@ovgu.de)

Falls Sie die Einschreibefrist verpasst haben, senden Sie bitte eine E-Mail an die zuständige Lehrperson.

 

Informationen für Masterstudierende der Umweltpsychologie

Masterstudierende beachten bitte die entsprechenden Hinweise der Abteilung für Umweltpsychologie. Dort finden Sie auch Hinweise bezüglich der von unserer Abteilung angebotenen Kurse. Generell gilt, dass Sie sich für alle Kurse im LSF über die Anmeldemodalitäten informieren und sich bis zum 06.04. einschreiben sollten.

mehr ...

Neuer Bericht: Umwelteinstellung in Deutschland von 1996 bis 2016: Eine Sekundäranalyse der Umweltbewusstseinsstudien

28.02.2020 -

Im Auftrag des Umweltbundesamtes erschien in der Schriftenreihe zur Umweltbewusstseinsstudie 2018 der Vertiefungsbericht "Umwelteinstellung in Deutschland von 1996 bis 2016: Eine Sekundäranalyse der Umweltbewusstseinsstudien".

 

Zusammenfassung:

In diesem Bericht wird eine Sekundäranalyse der vergangenen Umweltbewusstseinsstudien vorgestellt, die zum Ziel hatte den Verlauf des Umweltbewusstseins in Deutschland seit 1996 nachzuzeichnen. Dazu wurde eine Umweltbewusstseinsskala entwickelt, die auf dem Campbell-Paradigma und der Rasch-Modellierung aufbaut. Es zeigt sich eine insgesamt schwache, aber statistisch bedeutsame lineare Zunahme des Umweltbewusstseins von etwa 0,54 Prozentpunkten pro Jahr. Der so ermittelte Umweltbewusstseinsverlauf wurde in Interviews mit Expertinnen und Experten diskutiert und einige mögliche Einflussfaktoren wurden ergänzend näher betrachtet. Der Bericht gibt Empfehlungen für zukünftige Umweltbewusstseinserhebungen, um eine rückwirkende Anschlussfähigkeit an den ermittelten Verlauf sichern zu können.

 

mehr ...

Neue Publikation: "Deeper learning as integrated knowledge and fascination for science"

27.02.2020 -

Neue Publikation aus dem Bereich Skalenentwicklung und pädagogische Psychologie!

 

Otto, S., Körner, F., Marschke, B. A., Merten, M. J., Brandt, S., Sotiriou, S., et al. (2020). Deeper learning as integrated knowledge and fascination for science. International Journal of Science Education, 1-28.


Available at: https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1730476

Abstract: For scholars and policy-makers alike, deeper learning has been a promising paradigm for fostering students’ interest in and mastery of science, technology, engineering, and mathematics (STEM). Deeper learning is assumed to result in a more thorough understanding of a subject that endures the test of time. To reach this level, a fascination with the subject matter is thought to be a critical motivational element. The focus of our study was to measure the two core consequences of deeper learning: the extent of knowledge integration and the level of fascination with the subject matter (in this case, science and technology). Using a sample of sixth graders from Greece, Finland, France, and Portugal (N = 1,261), we explored the measurement properties of the two newly developed instruments. Both of our deeper learning assessment tools showed satisfactory measurement properties (i.e. fit indices and reliabilities). More importantly, both tools were able to cover a broad range of integrated knowledge and fascination, and thus, they can be used to differentiate between sixth-grade European students with low to high levels of fascination and knowledge. These properties of our assessment tools and their out-of-the-box availability will help foster more empirical research and the development of the deeper learning paradigm.

 

Keywords: Science education, deeper learning, long-term learning, assessment

mehr ...

Vortrag von Gerhard Reese am Lehrstuhl - NEUER TERMIN

08.01.2020 -

Im Rahmen des Forschungskolloquiums unserer Abteilung wird Prof. Dr. Gerhard Reese am Donnerstag den 16.01.2020 einen Vortrag zum Thema  "Global denken, nachhaltig handeln: Globale Identität als Prädiktor für nachhaltiges Verhalten" halten.

Das Kolloquium findet in Gebäude 22A, Raum 208 von 9:15h bis 10:45h statt. Interessierte Studierende sind herzlich eingeladen.

(Ersatztermin für den ausgefallenen Vortrag am 19.12.2019)

mehr ...

Neue Publikationen in 2019

04.12.2019 -

Im Jahr 2019 sind einige neue Publikationen unserer Abteilung erschienen:

 

 

Vorstellung einer neuen Konformitäts-Skala

Brügger, A., Messner, C., Dorn, M., & Kaiser, F. G. (2019). Conformity within the Campbell Paradigm: Proposing a new measurement instrument. Social Psycho­lo­gy, 50, 133-144.

Abstract:

Conformity – people’s propensity to comply with the norms and expectations of others – is an important driver of behavior. In this research, we develop a measure of people’s level of conformity which is grounded in an innovative paradigm from attitude research. By relying on relatively easy-to-answer questions about past activities, the new scale addresses some of the conceptual and methodical shortcomings of existing conformity measures. Using a sample of 1,398 people, we calibrated individuals’ claims about how they have conformed with norms, conventions, and the expectations of others in the past. Even though some conformity items seem somewhat gender sensitive, all 33 of them nevertheless form a fairly reliable Rasch scale (rel = .67). Convergent and discriminant validity were corroborated with substantial overlaps with traditional conformity, social desirability, and conscientiousness measures, and with a moderate negative correspondence with people’s desire for uniqueness. Incremental and explanatory validity was provided in a quasi-experiment (n = 152) on evaluations of commercials.

Keywords: social behavior, nonconformity (personality), Rasch model, attitude measurement, Campbell paradigm

 

 

Neuinterpretation des Tripartite-Modells im Campbell-Paradigma

Kaiser, F. G. & Wilson, M. (2019). The Campbell Paradigm as a behavior-predictive reinterpretation of the classical tripartite model of attitudes. European Psychologist, 24, 359-374.

Abstract:

 In this article, we introduce the “Campbell Paradigm” as a novel variant of Rosenberg and Hovland’s (1960) tripartite model of attitudes. The Campbell Paradigm is based on a highly restricted measurement model that speaks of a compensatory relation between a person’s latent attitude and the costs that come with any specific behavior. It overcomes the overarching weakness of the original tripartite model (i.e., its relative irrelevance for actual behavior) and offers a parsimonious explanation for behavior. Even though this seems attractive, we also discuss why the paradigm has not gained momentum in the 50 years since it was originally proposed by Donald T. Campbell. To demonstrate the paradigm’s suitability even when implemented with an unrefined instrument in a domain where it has not been used previously, we apply the paradigm to a classic data example from attitude research from the 1984 US presidential election to account for the electorate’s voting intentions and actual voting behaviors.

Keywords: attitudes, attitude-behavior consistency, attitude measurement, tripartite model, Campbell Paradigm

 

 

Entwicklung von Umwelteinstellung und –verhalten bei Kindern

Otto, S., Evans, G. W., Moon, M. J., & Kaiser F. G. (2019). The development of children’s en­vironmental at­ti­tu­de and behavior. Global Environmental Change 58, 101947.

Abstract:

Environmental attitude and behavior are at the roots of a sustainable future, yet little is known about their developmental origins in early childhood. This longitudinal study is the first to examine how children’s environmental attitude and behavior develop throughout childhood (ages 7 to 18, N = 118). Environmental attitude and behavior form around the age of 7, increase until the age of 10, level off until the age of 14, and then decline again. Environmental behavior develops from childhood to early adolescence and starts consolidating from age 10 onwards, whereas environmental attitude remains in flux at least through early adulthood.

Keywords: environmental behavior, conservation (ecological behavior), environmental attitudes, child development trends

mehr ...

Letzte Änderung: 26.03.2024 - Ansprechpartner: