Aktuelle Neuigkeiten

ZEIT-Artikel: Von der Psychologie des Kaffeebechers

01.03.2019 -

In einem spannenden Artikel in der ZEIT erklärt Prof. Kaiser in einem Gespräch mit der Autorin Juliane Frisse, warum wir zu Einwegbechern greifen und die Mehrwegbecher stehen lassen.

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Interview mit Prof. Kaiser: Was bringt es überhaupt, als Einzelner nachhaltig zu leben?

11.03.2019 -

Nouvo SRF geht in einem kurzen TV-Beitrag der Frage nach, was es überhaupt bringt, als Einzelner nachhaltig zu leben.

Hier kann der TV-Beitrag nun angesehen werden.

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Individuelle ökologische Lebensweise und Umwelteinfluss

03.04.2018 -

Reflektiert die gemessene ökologische Lebensweise eines Individuums tatsächlich dessen Umwelteinfluss?

Dieser Frage wird in unserer neusten Publikation nachgegangen:


Arnold, O., Kibbe, A., Hartig, T. & Kaiser, F. G. (2018). Capturing the environmental impact of individual lifestyles: Evidence for the criterion validity of the General Ecological Behavior scale. Environment and Behavior, 50, 350-372.

Nachzulesen unter http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0013916517701796

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Neue Publikation: How to make nonhumanoid mobile robots more likable: Employing kinesic courtesy cues to promote appreciation

27.02.2019 -

Neue Publikation aus dem Bereich "Mensch-Technik-Interaktion"!

 

Kaiser, F. G., Glatte, K., & Lauckner, M. (2019). How to make nonhumanoid mobile robots more likable: Employing kinesic courtesy cues to promote appreciation. Applied Ergonomics, 78, 70-75.

Open access for 50 days: authors.elsevier.com/a/1YbtmrfpUSOt

Available at: doi.org/10.1016/j.apergo.2019.02.004

Abstract:

Service robots that mimic human social behavior can appear polite. We tested the social and behavioral efficacy and legibility of two kinesic courtesy cues on people’s approval of a service robot. In a repeated-measures design, 29 volunteers were randomly assigned to two test situations: A participant and the robot simultaneously approached a bottleneck either next to each other or from opposite ends. Nested within these two situations were three courtesy cue conditions: The robot moved without any explicit courtesy cues, stopped, or moved aside and then stopped. We found statistically significant effects of the courtesy cues on people’s self-reported appreciation and the legibility of the robot’s motion. Behavioral observations indicated that the robot exhibiting two courtesy cues was less disruptive to the human’s own actions and was thus more behaviorally effective. This research demonstrates that kinesic politeness cues can be used effectively in the motion design of service robots.

 

Keywords: human-robot interaction; motion planning; autonomous agents; system design; social processes

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Erasmus-Abkommen mit der TU Eindhoven

01.10.2018 -

Für Studierende im Master-Studiengang Psychologie (Schwerpunkt "Umweltpsychologie/Mensch-Technik-Interaktion") besteht die Möglichkeit im Rahmen eines Erasmus-Austauschabkommens im Master-Studiengang "Human-Technology-Interaction" der Technischen Universität Eindhoven Erfahrungen zu sammeln. Interessenten melden sich bitte bei Prof. Florian Kaiser.

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Letzte Änderung: 26.03.2024 - Ansprechpartner: